Crític Cerca
Espai Crític

Impuls als productes de proximitat per donar suport a pagesos i ramaders

El Departament d'Agricultura de la Generalitat agraeix la tasca de la pagesia i del sector agroalimentari durant aquestes setmanes promovent el consum responsable de productes agrícoles i ramaders del país

17/04/2020 | 07:45

Fruites i verdures de proximitat en la lleixa d'un comerç d'alimentació / DARPA

#CuidemLaNostraPagesia i #ProductesDeProximitat són dos dels hashtags que ha llançat el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació a les xarxes socials per agrair la tasca de la pagesia —i del sector agroalimentari en general— per proveir d’aliments tota la ciutadania catalana durant la pandèmia de la Covid-19. “Hem de retornar a la nostra pagesia tot el que aquests dies està fent per nosaltres”, explica la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà. “I tenim una manera perfecta d’agraïr-los el seu esforç constant, que és fer compres responsables. Ara més que mai cal que, a l’hora de comprar, prioritzem el comerç local i el producte de proximitat”.

El Departament ha difós per xarxes socials, especialment per Twitter i Instagram, diversos vídeos que mostren la feina de pagesos i ramaders mentre la majoria de la ciutadania restàvem tancats a casa. Amb enregistraments fets per ells mateixos en diversos punts de la geografia catalana i enmig dels seus conreus o de les seves explotacions ramaderes, els treballadors del sector primari han demanat a la ciutadania de quedar-se a casa per ajudar a limitar la propagació del coronavirus però alhora l’han suggerit optar pels productes de proximitat a l’hora de fer les compres d’alimentació. Un darrer vídeo d’agraïment a tot el sector va ser publicat el passat dimecres:

Agricultura, Ramaderia i Pesca ja havia fet recentment campanyes de promoció dels productes de proximitat, com ara la que es va fer a principis de 2020 i que va assolir un gran impacte mediàtic pels seus eslògans provocatius (“No em toquis els ous”, “No em toquis l’avellana”, etc.). Ara, amb la crisi sanitària i social provocada per la Covid-19, des del Departament s’ha reforçat aquest missatge. La mateixa consellera Teresa Jordà ho explicava així: “Vull posar en valor molt especialment la tasca de la pagesia i del sector agroalimentari en general per proveir-nos d’aliments. Des de les ramaderes i les pageses fins al botiguers, als caixers i caixeres de supermercats o els reposadors, tota la cadena agroalimentària que va del camp a la taula. És moltíssima la gent que està treballant en condicions molt difícils perquè no ens faltin els aliments a casa en cap moment“.

La Generalitat ha donat suport logístic també a una iniciativa col·laborativa que s’ha impulsat des de Prodeca, la empresa pública del Departament que proporciona serveis de suport en la internacionalització i el comerç exterior al sector agroalimentari. Amb el hashtag #AlimentsDeProp, és un canal de Twitter —associat al de @Prodecat— que té com a objectiu facilitar el contacte entre els consumidors i els productors agroalimentaris locals en aquest context d’excepcionalitat. El funcionament és molt senzill: es fa un tuit amb el hashtag esmentat, s’afegeix #Venc o #Compro i el nom del #producte més el lloc des d’on es vol fer l’operació (#localitat). Després, només cal deixar obert el canal de missatges privats de Twitter per rebre ofertes o demandes sobre aquell producte i mirar de lligar la venda o la compra de forma efectiva.

Aquesta iniciativa s’ha fet de forma paral·lela a d’altres que han sorgit per part de diversos actors a Catalunya en el mateix sentit de posar en contacte productors i consumidors, com per exemple la del sindicat Unió de Pagesos (pagesiaacasa.cat), o la del món de l’Economia Social i Solidària (Abastiment agroecològic), impulsada per Arran de Terra, Pam a Pam, amb el suport de la XES.

Subsectors concrets més castigats

D’altra banda, des del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació s’estan fent també accions de suport a determinats subsectors que estan patint especialment, com ara el de la carn de xai i cabrit, per culpa del tancament de restaurants, principals receptors d’aquest tipus de carn; el de la flor i la planta ornamental, que es trobava a les portes de la campanya i que ha hagut de llençar tones de productes; i el del vi i el cava, perjudicat també per la baixada de demanda a bars i restaurants. En aquest sentit, el Departament ha demanat al Ministeri d’Agricultura espanyol ajudes concretes per aquests subsectors més afectats per la crisi i ha encetat converses amb les organitzacions agràries, les cooperatives i els alcaldes i alcaldesses de les poblacions afectades.

En l’àmbit de la fruita, a les portes de la campanya anual de recollida, s’està treballant per garantir les mesures de seguretat adequades entre els temporers i s’ha demanat al govern espanyol que amplï els incentius aprovats per aconseguir assolir el nombre de llocs de treball que cal per assegurar la collita. “Ens en sortirem”, conclou la consellera Teresa Jordà, “i ja tindrem temps de parlar de tot el que aquesta crisi ens ensenya com a societat, però de moment, fent compres de proximitat ja estem ajudant a pagesos i ramaders a parar el cop més immediat”.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

En plena pandèmia, volem continuar fent un periodisme rigorós i que aposti per la profunditat. Et necessitem més que mai.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebreu el pròxim Dossier CRÍTIC (aparició a finals de 2020).

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les cookies. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies