07/06/2023 | 06:00
Avui publiquem el quart capítol d’El pòdcast de CRÍTIC, un espai mensual d’entrevistes, d’anàlisi i d’humor, dirigit i presentat per la periodista de CRÍTIC Laura Aznar. En aquest episodi entrevistem Carme Arcarazo, coportaveu del Sindicat de Llogateres, i Jaime Palomera, cofundador de l’Institut de Recerca Urbana de Barcelona (IDRA).
L’habitatge ha estat en el punt de mira de la campanya de les eleccions municipals i, segurament, tornarà a ser molt present en els discursos dels partits polítics de cara a les eleccions espanyoles del 23 de juliol. Durant les darreres setmanes, algunes formacions han reproduït fake news i dades falses sobre aquesta qüestió. A més, la dreta i l’extrema dreta, particularment, han sobredimensionat les ocupacions, que representen la preocupació principal per a menys de l’1% dels barcelonins i barcelonines, segons el darrer Baròmetre Municipal.
Per contra, quasi no s’ha parlat de les conclusions del darrer estudi de l’IDRA, que detecta que el 40% dels canvis de residència són fruit de mudances forçoses. Poc o res s’ha dit dels pisos buits en mans de grans propietaris, que n’acumulen gairebé 35.000 a tot Catalunya, i s’ha passat de puntetes sobre l’especulació, que fa que el preu de lloguer mitjà a Barcelona escali fins als 1.077 euros el mes.
En el marc del Festival Internacional de l’Habitatge Social, que se celebra aquesta setmana a Barcelona, parlem amb Palomera i Arcarazo sobre habitatge, la Ley Vivienda, les ocupacions i els abusos que cometen algunes immobiliàries. Trobareu la conversa sencera a Spotify, a iVoox i a Anchor. La comunicadora i humorista Ana Polo, que col·labora a El pòdcast de CRÍTIC amb una secció d’humor, posa la cirereta a l’entrevista amb la seva versió particular d’El precio (in)justo dels lloguers que s’ofereixen a les plataformes immobiliàries.
El fil conductor del pòdcast és sempre una entrevista amb un personatge amb una visió pròpia sobre algun dels temes clau de l’actualitat política o social. Aquest projecte és un pas més del mitjà en l’aposta pel format radiofònic, però no l’únic. Des de l’octubre passat, CRÍTIC compta amb una secció pròpia de pòdcasts on ha agrupat les diferents produccions que ha anat realitzant des del 2020.