09/10/2023 | 06:00
Els aeroports catalans del Prat, de Sabadell, de Girona i de Reus, gestionats tots per l’empresa pública estatal AENA, van fer enlairar o aterrar 28.259 vols privats internacionals entre el 2012 i el 2021. La xifra representa el 25% d’aquesta mena d’operacions registrades a l’Estat espanyol, que durant el mateix període va elevar-se a 114.861 enlairaments o aterratges. En tota la dècada, l’aeroport del Prat va gestionar 13.851 moviments d’aquest tipus, que anaven sobretot destinats a França, a Alemanya i als Estats Units. Són dades operatives d’AENA obtingudes per CRÍTIC arran d’una petició d’accés a la informació pública.
Segons un estudi de Greenpeace, cada hora de vol d’un jet privat emet dues tones de diòxid de carboni (CO₂) a l’atmosfera. És a dir, només dues hores i mitja de vol d’aquest tipus de vols contamina tant com un any de vida d’un ciutadà espanyol mitjà. “Volar en un jet privat és probablement el pitjor que es pot fer pel clima”, opina Erin Vera, especialista en aviació corporativa de Transport & Environment, una entitat internacional de mobilitat sostenible.
En el global de l’Estat espanyol, un aeroport dels Països Catalans ocupa la primera posició en el rànquing de vols privats: Eivissa va ser la destinació més freqüentada per aquests vols exclusius, seguida de l’aeroport de Màlaga – Costa del Sol i de l’aeroport del Prat. Tres dels cinc aeroports amb més vols privats internacionals de tot l’Estat són catalans: Sabadell i Girona, per aquest ordre, són la quarta i la cinquena instal·lació amb més operacions registrades.
Les dades mostren que, de mitjana, l’aeroport de Barcelona va fer 1.385 operacions de vols privats internacionals. Les destinacions més habituals són França i Alemanya, però destaca el fet que el quart lloc més repetit és Suïssa.
A més del Prat, destaquen l’aeroport de Sabadell, amb 6.452 viatges a l’estranger, i el de Girona – Costa Brava, amb 5.487 moviments d’aquest tipus. L’aeroport gironí registra connexions privades amb 61 països diferents, però gairebé la meitat són amb França i Suïssa. En el cas de Sabadell, totes les destinacions formen part de l’espai Schengen, perquè la instal·lació no té autorització per gestionar vols a l’exterior d’aquest territori. Reus, d’altra banda, registra 2.469 operacions internacionals.
En una dècada s’han registrat 977 operacions privades entre el Prat i Madrid
Les xifres globals del trànsit aeri privat són molt més grans si es tenen en compte també els trajectes domèstics, és a dir, amb inici i final a Espanya. Al conjunt de l’Estat es van fer 429.241 moviments d’aquest tipus. Ara bé, no tots els vols privats interns són corporatius o de luxe: AENA inclou en aquesta categoria genèrica també els vols de formació de pilots o vols de serveis, com ara els helicòpters de trànsit.
Al llarg de la dècada, s’han registrat des de l’aeroport del Prat 977 vols a Madrid i 354 a València, dues destinacions pròximes amb connexió ferroviària, i fins i tot 94 vols entre Barcelona i Girona. En total, el Prat registra una mitjana de 413 moviments domèstics cada any.
Més de 100.000 enlairaments i aterratges privats a Sabadell
Sumant els vols privats nacionals i internacionals, sobta el fet que l’aeroport de Sabadell és la instal·lació amb més sortides i arribades de tot Espanya: va gestionar 100.875 operacions, una cinquena part de totes les operacions d’Espanya.
Des d’AENA remarquen que el cas de Sabadell és particular, ja que té una gran activitat de les escoles d’aviació. Fonts de la companyia puntualitzen que “els diferents centres de formació de pilots que tenen com a base aquest aeroport van sumar, el 2022, el 75% dels enlairaments i aterratges”. De fet, la destinació més habitual dels vols provinents de l’aeroport sabadellenc és el mateix aeroport: 68.152 de les seves operacions són de vols que van començar i acabar al mateix lloc.
Tanmateix, molts dels vols de les escoles de formació no estan encarats a l’activitat professional, sinó a “viure l’experiència” de pilotar una aeronau, tal com destaca el web de l’Aeroclub de Sabadell. De totes maneres, Sabadell també és el quart aeroport en vols internacionals, amb 6.452 viatges a l’estranger en 10 anys. Els trajectes internacionals són menys habituals en l’àmbit de la formació.
Després de l’aeroport vallesà, els centres amb més vols privats són Madrid – Cuatro Vientos (60.316 operacions) i Son Bonet, a Mallorca (48.788 operacions). Aquests dos aeroports coincideixen amb Sabadell en el fet de ser punts neuràlgics de formació de pilots, fet que s’evidencia perquè la majoria de vols operats s’inicien i finalitzen al mateix aeroport. En canvi, altres destinacions com Eivissa, Sevilla o l’aeroport del Prat mostren una proporció molt baixa d’aquests trajectes circulars.

Dia de partit, dia de vol privat
L’evolució anual d’operacions mostra una certa estabilitat en la quantitat de vols amb el pas dels anys, només trencada pel gran daltabaix que van suposar els primers mesos de la pandèmia de la Covid-19. Ara bé, hi ha dies concrets que destaquen per la gran quantitat de vols que s’hi concentra. El 7 d’octubre de 2012 n’és un exemple. Va ser el dia amb més vols privats de la dècada en el global de l’Estat espanyol, amb 395 operacions, coincidint amb un partit entre el Barça i el Madrid al Camp Nou.
El 23 de juny del mateix any també va ser especialment mogut, amb 373 moviments, coincidint amb un partit entre Espanya i França a l’Eurocopa. El 2013, el dia amb més vols va ser el 30 de juny, quan Espanya va quedar eliminada de la Copa Confederacions davant el Brasil. Tots els anys excepte el 2020 el trànsit privat se situa entre les 51.000 i les 63.000 operacions. El període amb més trànsit va ser el 2012, seguit del 2019 i del 2021.
AENA no té prevista cap limitació a l’ús d’aquestes aeronaus malgrat el seu impacte climàtic
AENA no té prevista cap limitació a l’ús d’aquestes aeronaus malgrat el seu impacte climàtic. Fonts de la companyia remeten a la seva condició de gestor aeroportuari per explicar que “no intervenim en la generació o reducció de trànsit aeri”. El Pla d’acció climàtica de la companyia es marca l’objectiu d’aconseguir la neutralitat de carboni, però només pel que fa a la contaminació que es genera a l’interior i a l’entorn dels aeroports: la contaminació dels avions durant el vol no s’hi comptabilitza.
A més, el Pla no preveu cap alternativa al petroli en el 95,4% dels vols (siguin privats o comercials) de cara a l’any 2030. Fins ara, la tendència del sector és a contaminar cada vegada més. L’any 2022, les emissions de l’aviació a Espanya van créixer un 32% respecte al 2019, el darrer any d’abans de la pandèmia. Les xifres xoquen amb l’objectiu climàtic de la Unió Europea per a aquell mateix any: una reducció del 55% de les emissions.
Per a Erin Vera, de Transport & Environment, les emissions dels jets privats són especialment greus malgrat que siguin una part menor del total d’emissions del sector, ja que “és absurd que un percentatge tan petit de la població contamini tant”. L’organització, especialitzada en el transport sostenible, exigeix la prohibició abans del 2030 dels vols privats que usin combustibles fòssils i, fins llavors, gravar-los amb “impostos en funció de la distància del vol i del pes de l’aeronau”.