Cerca

/ IVAN GIMÉNEZ

Investigació

Ferrocarrils va adjudicar 1,7 milions a l’empresa privada que va acabar fitxant el seu director

La CUP denuncia davant de l'Oficina Antifrau els contractes d'FGC amb el grup de mobilitat Alsa durant l'etapa de Pere Calvet al capdavant de l'empresa pública

27/01/2025 | 06:00

[Reportatge publicat inicialment el 27 de gener de 2025 i actualitzat el 5 de febrer de 2025.]

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va adjudicar entre el 2019 i el 2022 un total d’1,7 milions d’euros en set contractes públics a dues empreses del grup Alsa, Alsa Ferrocarril i Alsina Graells Auto Transportes. Així consta en la informació que ha consultat CRÍTIC al Registre públic de contractes de la Generalitat. Pere Calvet, que durant el període en què es van licitar i adjudicar els contractes era el director general d’FGC, va acabar deixant el seu càrrec a l’empresa pública i fitxant per Alsa l’abril de 2023.

Calvet es va incorporar a Alsa només un mes després de deixar el seu càrrec. Ho va fer després de no arribar a un acord per renovar amb Ferrocarrils que implicava una rebaixa del seu salari, segons va revelar la Cadena SER. Calvet va ser durant anys el càrrec públic més ben pagat del sector públic de la Generalitat. En el moment del seu cessament cobrava 151.000 euros bruts anuals. 

Alsa és el grup líder en transport per carretera a l’Estat espanyol, però no només opera autobusos: també té expertesa en l’àmbit del transport ferroviari. El grup disposa d’un centre de formació per a conductors maquinistes homologat des del 2018 i també ofereix serveis de consultoria i de manteniment. Sis dels contractes adjudicats per FGC a Alsa, de fet, són a la societat Alsa Ferrocarril, que gestiona aquest tipus de serveis formatius. El setè és a Alsina Graells Auto Transportes, la companyia històrica del transport per carretera a les comarques de Ponent, avui integrada dins d’Alsa.  

Pere Calvet, exdirector d'FGC, en un acte al Col·legi d'Enginyers el 2024 / FOTO: ACN/Col·legi d'Enginyers

La CUP denuncia el cas davant l’Oficina Antifrau

Arran de la publicació a CRÍTIC d’aquesta informació sobre els contractes d’FGC amb Alsa, la CUP ha presentat un escrit davant l’Oficina Antifrau de Catalunya, en què denuncia una “presumpta irregularitat” en l’adjudicació dels contractes. En l’escrit, la formació anticapitalista afirma que els fets podrien suposar “una infracció greu de la Llei del règim d’incompatibilitats dels alts càrrecs de la Generalitat”, i insta l’organisme fiscalitzador a analitzar els processos de contractació i el posterior fitxatge de Calvet per Alsa.

La Llei del règim d’incompatibilitats estableix que, durant els dos anys següents al cessament, un exalt càrrec no pot dur a terme activitats privades relacionades amb els expedients en la resolució dels quals hagi intervingut directament. Calvet va deixar el càrrec el març de 2023, i l’anunci del seu fitxatge per Alsa es va fer públic el mes següent. 

Ferrocarrils diu que a Calvet no se li aplica el règim d’incompatibilitats

A preguntes de CRÍTIC, Ferrocarrils de la Generalitat explica que “no consta” que Calvet hagués participat de forma directa “en cap dels contractes relacionats”. Tampoc “en l’elaboració de la documentació, ni com a membre en les meses de contractació, ni com a òrgan de contractació”. FGC no té constància que, en deixar la direcció del grup, Calvet fes cap consulta al Comitè Assessor d’Ètica Pública. Aquest és l’organisme de la Generalitat al qual es poden dirigir els alts càrrecs per dirimir possibles conflictes d’interessos. 

Ferrocarrils diu que Calvet “formava part de la plantilla amb un contracte laboral ordinari”

Ara bé, Ferrocarrils també afirma que Calvet “no tenia la consideració d’alt càrrec o personal directiu de l’Administració de la Generalitat”, i que, per tant, “no li eren aplicables el codi de conducta i el règim d’incompatibilitats”. Això és així perquè, segons l’empresa, Calvet “formava part de la plantilla de Ferrocarrils amb un contracte laboral ordinari”.

Tot i tenir, segons FGC, un contracte “ordinari”, l’exdirector de Ferrocarrils va ser durant anys el càrrec més ben pagat de la Generalitat. De fet, el seu sou superava el topall legal establert l’any 2013 a partir d’un acord entre CiU i ERC. Aquest acord delimita que cap alt càrrec del sector públic de la Generalitat no pot cobrar més que un conseller (en l’actualitat, 120.000 euros bruts). CRÍTIC va revelar el 2018 que el mateix Calvet i quatre directius més d’FGC incomplien aquesta limitació. 

Una estació de Ferrocarrils de la Generalitat / IVAN GIMÉNEZ

Contractes negociats sense publicitat

Cinc dels contractes d’FGC a Alsa licitats durant l’etapa de Calvet es van adjudicar per la via del procediment negociat sense publicitat. Amb aquest procediment no cal fer un concurs públic obert i es poden convocar directament una o diverses empreses. En el cas de Ferrocarrils, tres dels contractes negociats van ser per a serveis de formació de maquinistes de la línia Lleida – la Pobla de Segur. Dos es van adjudicar l’any 2019, i un tercer, el 2021. El 2022, Alsa va rebre un quart contracte per a formació de maquinistes, però en aquesta ocasió va ser en un procediment obert. En total, la contractació es va elevar fins als 655.000 €. 

També es va adjudicar a Alsa per la via del procediment negociat sense publicitat l’any 2019 la gestió del Tren dels Llacs. Aquesta línia turística d’FGC circula entre Lleida i la Pobla de Segur. En aquell moment, el grup va explicar que l’adjudicació suposava “una nova fita i un pas més per ser un operador multimodal de mobilitat”. El 2021, Alsa Ferrocarril va rebre de nou el contracte per gestionar el Tren dels Llacs, en aquesta ocasió a partir d’un procediment obert. En total, el volum econòmic dels dos contractes va ser de 161.000 €. 

Contractes “emparats per informes interns”

El contracte més voluminós, però, se’l va endur Alsina Graells l’any 2020. FGC va adjudicar també per la via del procediment negociat sense publicitat la gestió del servei alternatiu per carretera en la línia Lleida – la Pobla de Segur. En total, 884.360 €.

Ferrocarrils explica a CRÍTIC que tots els contractes negociats sense publicitat van estar emparats per informes interns que motivaven la decisió, i que tots van seguir aquesta via per raons tècniques o per raons d’urgència. En tres dels cinc contractes negociats es va convidar a participar en el concurs una o dues empreses més a part d’Alsa. En els altres dos, Alsa va ser l’única empresa convocada. Aquest va ser el cas d’un contracte de formació del desembre de 2019, i en l’adjudicació del transport alternatiu del servei de carretera de 2022. Segons FGC, per instruccions del Departament de Territori aquesta mena de contractes només es pot encarregar a l’empresa concessionària del servei d’autobusos de la zona. 

Un càrrec de nova creació a Alsa

El fitxatge de Pere Calvet per Alsa, segons La Vanguardia, va implicar un càrrec de nova creació, la direcció d’expansió de negoci a Catalunya. Segons va explicar l’empresa en un comunicat, l’arribada de Calvet té com a objectiu “impulsar l’estratègia de creixement a Catalunya i reforçar la seva presència internacional”.

Alsa, líder en el transport per carretera a Espanya, disposa d’una flota de 5.600 busos i d’un equip de 16.000 professionals que el 2022 van atendre 553 milions de passatgers. El grup gestiona operacions al Marroc, a França, a Suïssa, a Portugal i és previst que ho faci també a l’Aràbia Saudita. En l’actualitat està en mans del grup britànic Mobico, per bé que la família asturiana Cosmen, que en va tenir la propietat als anys vuitanta, manté una participació important en el grup. 

Calvet, enginyer de Camins per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), és actualment degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya i president d’honor de la Unió Internacional del Transport Públic (UITP). Va ser director general d’FGC des del 2011, i abans havia estat director general tècnic d’Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) des del 2008. 

Alsa i Ferrocarrils estrenyen llaços

El nomenament de Calvet com a director d’expansió de negoci d’Alsa ha suposat també que FGC i la companyia privada estrenyin llaços. Al mes de novembre passat, Ferrocarrils i Alsa Rail van signar un conveni de col·laboració per a la formació de maquinistes de tren. L’acord preveu que FGC aporti formadors especialitzats en matèria ferroviària al Centre de Formació Ferroviària Alsa de Barcelona. Ferrocarrils es compromet a proporcionar el personal especialista per a la impartició de cursos i col·laborarà en la confecció dels materials necessaris.

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' i un llibre a escollir entre tres propostes

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies