17/06/2025 | 06:00

“Un nou [des]ordre mundial” és el títol del Curs d’Estiu de la Universitat Internacional de la Pau (Unipau), que es farà del 3 al 9 de juliol a La Unió Santcugatenca (Sant Cugat del Vallès). El Curs d’Estiu abordarà com hem arribat a l’actual context mundial de repressió dels moviments socials, amb una àmplia desmobilització popular i un retrocés dels drets humans. Ho farà de bracet d’experts com el periodista Joan Roura (TV3), que en farà la ponència inaugural. També hi participaran Carme Colomina (Ara i CIDOB), l’historiador Dagauh Komenan o la sociòloga Marta Lizcano. El codirector de CRÍTIC Roger Palà també hi participarà, parlant de mitjans de comunicació, poder i esquerdes mediàtiques.
El Curs d’Estiu 2025 de la Unipau, com ha estat habitual en les últimes edicions, es dividirà en tres grans blocs: discursos del sistema, economies i explotació de la terra. Farà una àmplia anàlisi de la situació actual del món, parlant de l’Amèrica Llatina, d’Àfrica, d’Àsia i d’Europa, de qui té poder de decisió en l’àmbit global i de l’organització social; però també d’alternatives més col·lectives i sostenibles.
Ponència inaugural de Joan Roura
La ponència inaugural, la impartirà Joan Roura, periodista especialitzat en l’Orient Mitjà, redactor de la Secció Internacional de TV3, que ha fet cobertures sobre el terreny del conflicte a Palestina des de la Primera Intifada o les guerres de l’Iraq o de Síria, guardonat amb el Premi de l’Institut de Drets Humans de Catalunya el 2021. La ponència es titula “De la bipolaritat a la multipolaritat, un món en reconstrucció” i tindrà lloc el dijous 3 de juliol a les 18:30 hores.
Per assistir al Curs d’Estiu, cal fer-hi una inscripció prèvia a través d’aquest enllaç. El preu de la matrícula és de 35 euros per a tot el Curs —igual que en l’edició anterior— i es fa en un pagament únic. Les inscripcions ja són obertes i no cal cap requisit o títol universitari per apuntar-s’hi.
Mitjans de comunicació, poder i esquerdes
La intervenció del codirector de CRÍTIC Roger Palà serà dins del bloc 1, Els discursos del sistema, i es podrà escoltar el diumenge 6 de juliol a les 10 del matí. Palà hi explicarà la ponència “Mitjans de comunicació, poder i esquerdes mediàtiques”. Altres ponents d’aquest bloc són Dagauh Komenan, historiador originari de la Costa d’Ivori (Àfrica occidental); Sílvia Aldavert, directora de l’Associació Drets Sexuals i Reproductius; Pere Rusiñol, periodista d’Alternativas Económicas i de Mongolia, i Jordi Calvo Rufanges, coordinador del Centre Delàs d’Estudis per la Pau i professor de Relacions Internacionals.
Pol Andiñach ‘Cuellilargo’, Dani Vilaró o Albert Recio seran alguns dels ponents
En el Curs d’Estiu d’enguany intervindran una vintena de ponents. Destaquen Eduard Soler i Lecha, doctor en Relacions Internacionals i llicenciat en Ciència Política; Pol Andiñach, youtuber, escriptor i creador de Cuellilargo; Dani Vilaró, periodista especialitzat en drets humans i escriptor; Albert Recio, doctor en Economia per la UAB; Jordi Rojas, president de la cooperativa Opcions; Alfons Pérez, investigador i activista a l’Observatori del Deute en la Globalització (ODG) o Rubén Martínez, membre de l’Institut de Recerca Urbana de Barcelona (IDRA).
La Universitat Internacional de la Pau és una fundació que treballa per la justícia global a través d’un programa d’activitats formatives per a la ciutadania i un projecte educatiu pedagògic i de sensibilització en centres de primària i de secundària. Fa més de 40 anys que aposten per crear espais i facilitar les eines necessàries per a la formació, per al debat crític i per a l’intercanvi d’opinions sobre conflictes i construcció de pau al Vallès.