06/04/2018 | 14:33
El 2017 CRÍTIC s’ha consolidat com un projecte viable. El 2016, per primera vegada des del nostre naixement el 2014, vam cloure un exercici sencer amb excedent econòmic. Aquest 2017 ho hem tornat a aconseguir: vam ingressar 190.159 euros i vam tenir unes despeses de 181.484 euros. Això vol dir que, pel que fa a pressupost, vam tancar l’any amb uns guanys de 8.675 euros. Segueix sent un resultat modest, però per nosaltres és molt important, perquè demostra de nou que la tesi que ens va dur a llançar CRÍTIC era encertada: el periodisme d’investigació i amb profunditat no només interessa, sinó que podem dur-lo a la pràctica en el sí d’un projecte empresarial cooperatiu, sostenible i cada cop més sòlid.
Els resultats són encara més positius si tenim en compte que l’any 2017 vam fer un petit però important salt endavant, prioritzant, com sempre, la inversió en periodisme: vam incorporar dues periodistes a l’equip de redacció, la Laia Soldevila i la Laura Aznar, i vam crear una plaça a temps parcial per dinamitzar xarxes socials, una funció que van compartir la Mar Romero (que el setembre va marxar a fer una beca a l’agència EFE a Colòmbia) i la Judit Pastor, que desenvolupa aquesta tasca en l’actualitat. A primers de 2017, i tenint en compte les noves incorporacions, la previsió era tancar amb un resultat negatiu de -15.000 euros, que pensàvem suportar gràcies als guanys de l’exercici anterior i al capital social de la cooperativa. Però no ha fet falta: finalment li hem donat la volta i n’hem tingut prou amb els ingressos que hem generat al llarg de l’any.
Que CRÍTIC hagi superat les seves previsions per segon any consecutiu és gràcies a vosaltres: els nostres subscriptors i subscriptores, que segueixen sent, com des de l’inici del projecte, la principal font de finançament. No hi ha cap partida en el pressupost de CRÍTIC que, per si sola, representi més ingressos que els subscriptors: ni la publicitat, ni els projectes, ni el contingut amb patrocini. Ens omple d’orgull poder dir que el 33% d’ingressos de 2017, que representen 62.904 €, provenen de subscriptors. Si a principi de 2017 eren 1.349, ara com ara ja són més de 1.600 les persones que formen part de la comunitat de CRÍTIC, i la xifra no para d’incrementar-se. En aquest gràfic podeu veure l’evolució de 2017:
L’increment de subscriptors és constant i l’índex de renovació se situa sobre el 85%, una ràtio que valorem de forma positiva. Malgrat això, però, es tracta d’un creixement sostingut però moderat. Encara som lluny del nombre de subscriptors que permetrien que CRÍTIC fos un projecte totalment consolidat i independent. Les subscripcions són bàsiques, perquè són la font d’ingressos que garanteix la independència i la pluralitat del projecte. En la mesura que moltes més persones s’animin a fer el pas, serem més forts i més influents. Si encara no en sou, podeu sumar-vos a CRÍTIC en aquest enllaç. La subscripció anual, que garanteix l’accés a tots els continguts de pagament i la revista en paper, val 52 €. Un euro a la setmana. Periodisme amb #sentitcrític pel preu d’un cafè un cop cada set dies.
Els socis col·laboradors, puntal financer
A més dels subscriptors, CRÍTIC compta amb un suport important que ens permet treballar amb previsions a llarg termini: els socis col·laboradors. El capital invertit pels socis és la garantia que no depenguem de crèdits ni de bancs, i ens dóna estabilitat en tot moment. El 2017 vam seguir ampliant el capital social de la cooperativa, que compta ja amb 64 socis col·laboradors que han aportat petits capitals per valor de 73.300 euros, part dels quals estan dipositats en un compte a l’entitat de banca ètica Fiare. Ells i elles, juntament amb els subscriptors i les subscriptores, són el puntal financer del projecte i garanteixen que CRÍTIC pugui ser una realitat quotidiana. Tots els socis són públics i els podeu consultar aquí.
Per ser soci o sòcia de CRÍTIC cal una inversió mínima de 1.000 euros. Els socis, a més d’assolir una subscripció de per vida, poden prendre part dels consells editorials i dels organismes de decisió de la cooperativa. Molts subscriptors implicats en el projecte han passat, amb el temps, a ser socis col·laboradors. Si voleu contribuir a fer un CRÍTIC encara més sòlid i resilient, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres i us explicarem com fer-ho.
El periodisme feminista: camp per córrer
Un dels grans reptes assolits de 2017 ha estat obrir-nos a l’àmbit de feminismes i consolidar-lo com una àrea d’interès prioritària. Ja el 2016 vam detectar que hi havia un buit en aquest aspecte en la premsa catalana, i també que a CRÍTIC li quedava molt camí per recórrer si volia convertir-se en un mitjà que superés una auditoria de gènere. Així, el 2017 vam decidir dedicar la revista als Feminisme(s), en plural. El projecte l’han dirigit la Laia Soldevila i la Laura Aznar i s’ha convertit en la revista en paper amb més difusió de la història de CRÍTIC. No només això, sinó que la revista ha esdevingut també rendible: el Dossier Crític ens ha suposat uns ingressos de més de 14.000 euros en publicitat i vendes, superant les despeses de producció de la revista. Si voleu la revista, la podeu comprar aquí.
A més, les qüestions relacionades amb el Feminisme i les discriminacions de gènere s’han convertit en una constant a CRÍTIC, i estan plenament integrats en la nostra agenda temàtica, ja sigui en les nostres seccions regulars de reportatges o entrevistes o al blog Feminisme Crític, que impulsen des de 2015 les nostres sòcies de l’Observatori IQ. A més, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, hem impulsat un projecte de contingut amb patrocini, la secció Feminismes, mitjançant la qual cada 15 dies publiquem un article o reportatge d’aquest àmbit. De mica en mica, hem anat millorant quant de paritat de gènere, sobretot en l’àmbit de les opinions i l’anàlisi, on de mitjana, ja hi ha entre el 40 i el 50% de textos escrits per dones. Fins i tot hi ha hagut mesos, com el març de 2018, en què, sense buscar-ho, totes les opinions han estat escrites per dones.
D’on surten els diners de CRÍTIC?
Com ja hem comentat, la partida més important són els subscriptors. Però també cal tenir en compte la publicitat (24%) i el contingut amb patrocini (gairebé un 10%). Pel que fa al primer àmbit, cal dir que CRÍTIC treballa amb un codi ètic pel qual no incloem publicitat de grans empreses de l’Ibex 35 o de la gran banca. Sí que hi trobareu publicitat d’esdeveniments culturals, socials i polítics, d’empreses de l’economia social i solidària, i també publicitat d’institucions de diversos colors: de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, de la Diputació de Barcelona o d’ajuntaments governats per forces polítiques diverses, del PDeCAT a la CUP passant pels Comuns o ERC. Els ingressos inclouen tant la publicitat del web com la publicitat de la revista ‘Feminisme(s)’.
Pel que fa al contingut amb patrocini, és una partida que ha seguit creixent. Aquí s’hi inclou des de la secció ‘Feminisme’ que hem realitzat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona al blog ‘Joves a Contracorrent’ que hem impulsat amb el suport de l’Observatori Català de la Joventut de la Generalitat, passant per múltiples continguts que han estat possible gràcies a la col·laboració de projectes molt diversos, en especial del sector de l’economia social i solidària, com el Col·lectiu Ronda o la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, o projectes culturals com el Macba o la Mostra de cinema Salut, Drets i Acció. Tot el nostre contingut amb patrocini està degudament indicat i especificat, tant a portada com a l’interior dels textos. Aquests continguts sempre els treballen redactors de CRÍTIC, estan realitzats amb estàndards periodístics i s’adeqüen a la filosofia dels nostres continguts. No fem contingut patrocinat de grans marques ni corporacions privades.
L’àmbit de projectes també ha representat uns ingressos rellevants, el 23% del total. En aquesta partida s’hi inclou des de la col·laboració amb la Fundació Flama (que va donar suport a la revista Mar Crítica el 2016 i a Feminisme(s) el 2017), fins al conveni que tenim amb la Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya (UPEC) per promocionar les birres i debats crítics. També s’inclouen aquí dos projectes que estem desenvolupant conjuntament amb entitats amb qui compartim espai al Grup Ecos: Sostre Cívic (el blog ‘Sostre Crític’) i FETS (Finançaments Ètics i Solidaris) i Fiare, amb qui desenvolupem continguts al blog ‘Diners a contrallum’ i també vídeos com aquest tan xulo que ens van proposar idear i realitzar:
La partida també contempla encàrrecs de serveis, sigui disseny editorial de llibres o revistes, producció de continguts per a tercers… Si tens una necessitat en l’àmbit de comunicació i vols una mica de #sentitcrític, pots comptar amb nosaltres. Envia un mail amb la teva proposta o projecte a info@elcritic.cat i et respondrem al més aviat possible.
Pel que fa a subvencions, les xifres són modestes: una mica més del 6% dels ingressos. En aquest àmbit hem crescut lleugerament respecte a l’any passat perquè, a més de la subvenció estructural a mitjans de comunicació en llengua catalana que atorga la Generalitat de Catalunya (que el 2017 va representar només 3.980 €, molt i molt lluny de la xifra que reben els grans mitjans de comunicació i, de fet, per sota de la que vam rebre el 2016) també ens vam presentar a la convocatòria de l’Ajuntament de Barcelona per a activitats i projectes de promoció i reforç de l’economia social i solidària, per la qual vam rebre 7.500 €.
Finalment, hi ha una partida menor de 6.000 € que inclou sobretot vendes de revistes i les remuneracions per la participació dels periodistes de CRÍTIC en actes, jornades i xerrades a les quals ens conviden. Així que si voleu convidar-nos a un acte, jornada o xerrada, podeu fer-ho a info@elcritic.cat, i contactarem ben aviat amb vosaltres.
En què ens gastem els (vostres) diners?
Com podeu comprovar, la principal partida són els salaris, que van elevar-se per sobre dels 100.000 €, el que suposa el 58,4% dels recursos, en proporció, pràcticament el mateix que l’exercici de 2016. Això inclou els salaris dels cinc socis de treball (Roger, Sergi, Joan, Laia i Laura) així com les respectives quotes d’autònoms dins de la cooperativa. La partida de salaris també inclou l’aportació de l’Anna Gris a temps parcial i de la Mar Romero i la Judit Pastor en l’àmbit de xarxes. Durant 2017 totes van desenvolupar la seva tasca com a col·laboradores autònomes. De mica en mica hem anat millorant la partida de salaris. Aquest 2018 ens mourem en una forquilla salarial que va dels 1.600 € als 1.250 € bruts per a les jornades completes. El repte de futur és passar del règim d’autònoms al règim general de la Seguretat Social.
També hem aplicat una millora en la remuneració de les col·laboracions. Tot i que segueixen sent quantitats modestes, volem que l’excedent generat per CRÍTIC no només repercuteixi en les nostres condicions de treball sinó també en les de tot l’equip amb qui col·laborem més estretament. Estem sempre oberts a propostes de col·laboració! Estem orgullosos de poder dir que des del principi del projecte, tothom qui col·labora amb CRÍTIC des de qualsevol punt de vista (redacció, fotografia, disseny, programació…) ho fa de forma remunerada, ni que sigui de forma mòdica. En total, la partida de col·laboradors s’ha incrementat dels 16.217 € de 2016 als 25.250 € de 2017.
La segona despesa més important ha estat la infraestructura: 27.579 euros (15,1% del total). Això inclou des del lloguer de l’espai de treball que compartim al Grup ECOS (que s’ha anat fent més gran de forma progressiva des de 2014 i ara representa cinc taules de treball) fins a tot el que representa la despesa de gestoria, les comissions bancàries i les que ens cobra la nostra passarel·la de pagament (Stripe), així com despeses diverses de material o promoció de CRÍTIC.
També cal afegir-hi les quotes que paguem com a socis del Grup ECOS (un grup cooperatiu format per empreses de l’economia social i solidària, al qual ens vam integrar plenament aquest 2017 com a socis), de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) o de l’auditoria d’audiències de mitjans digitals de l’OJD.
Una altra despesa important va ser la revista ‘Feminisme(s)’. Fer-la ens va suposar una despesa de 12.287 € (6,7%). Una revista de més de 140 pàgines de periodisme! Això inclou des del disseny fins als encàrrecs de redacció, passant per la impressió dels exemplars, que coeditem amb els nostres socis de la cooperativa i companys de viatge en molts projectes fins ara, la bona gent de Pol·len Edicions.
La partida de projectes va suposar també una despesa del 9.142 €, el 5% del total. Això inclou totes les feines de qualsevol tipus que vam externalitzar per a la realització d’aquests projectes (dissenyadors, redactors, tècnics de comunicació…).
Què farem amb els guanys de 2017?
L’excedent de l’exercici del 2017 ens permetrà afrontar el 2018 amb més força i solidesa. El pressupost de 2014 era de 80.000 euros anuals i preveia la viabilitat a quatre anys. Aquest 2018 treballem ja amb un pressupost que s’eleva fins als 215.000 euros. Això repercutirà tant en les condicions salarials de tots els que fem possible CRÍTIC, com en les col·laboracions de redacció. Cal dir també que des del present mes de març la cooperativa compta amb cinc socis de treball: a més dels tres fundadors (Sergi Picazo, Roger Palà i Joan Vila) s’hi han incorporat les periodistes Laura Aznar i Laia Soldevila. Ara són també copropietàries del projecte. L’equip el completen l’Anna Gris, responsable de l’àrea de gestió des de 2014, en Noel Eduardo, responsable de l’àrea comercial, i la Judit Pastor, periodista responsable de les xarxes socials des de setembre de 2017.
Però el 2018 el pressupost creix perquè hem d’afrontar un repte important: la nova web de CRÍTIC. El 2017 ja vam dir que seria un any per repensar-nos internament, i així ho vam fer, malgrat la convulsió política i la feinada periodística que vam afrontar. Aquest 2018 és l’hora de plasmar aquests canvis. Per fer-ho, ja fa un temps que estem treballant amb l’equip de Metodian, els nostres col·laboradors tecnològics. L’Àlex Poderoso i l’Àlvaro Martínez ja van desenvolupar l’actual web de CRÍTIC, i amb ells estem preparant el rellançament del projecte. A finals d’any podrem estrenar un web totalment nou, que incorporarà no només una renovació important per millorar l’accessibilitat i la presentació dels continguts, sinó també una obertura periodística de mires a altres àmbits que fins ara no hem abordat gaire.
El periodisme d’investigació, els reportatges en profunditat, l’anàlisi crítica de l’actualitat política catalana i el periodisme sobre qüestions de gènere seguiran sent els nostres camps centrals d’interès. Però al mateix temps volem explorar altres territoris. Un dels espais que volem obrir aquest 2018 són, d’una banda, la reflexió sobre el present i futur de les ciutats, amb visió local i global. Una altra qüestió que volem treballar és l’àmbit del pensament, la cultura i la ciència. En altres paraules: pensar i reflexionar sobre el futur que volem, més enllà de la micropolítica concreta del moment i les seves misèries.
Tenim moltes idees per fer créixer aquest projecte i volem posar-les a la pràctica. Estem contents d’haver arribat fins aquí fent que el que sabem fer: periodisme. Estem motivats per continuar treballant amb l’exigència i el rigor que mereixeu vosaltres, els nostres socis, subscriptors i lectors, i fer-ho aportant un punt de vista reposat, aprofundit i crític a l’actualitat. Gràcies per haver-nos fet confiança aquests quatre anys i esperem tenir-vos al costat per als que venen. Gràcies per ajudar-nos a explicar amb solidesa allò que algú no vol que se sàpiga.