23/10/2023 | 06:00
Els ingressos derivats dels impostos mediambientals van suposar l’any 2022 el 0,91% del total de la recaptació de la Generalitat. Catalunya té quatre impostos vigents d’aquest tipus: tres graven la contaminació dels avions comercials, dels vehicles més contaminants i de la indústria, i l’altre és per a instal·lacions de transport d’energia i de telecomunicacions. La suma dels quatre tributs va representar 231,1 milions d’euros en l’últim any, segons consta en les dades facilitades per l’Agència Tributària de Catalunya a CRÍTIC arran d’una petició de dret d’accés a la informació pública. En total, la Generalitat va recaptar, entre impostos propis i cedits per l’Estat, un total de 25.171 milions en aquell mateix exercici.
Dos d’aquests quatre impostos climàtics presenten uns ingressos especialment discrets. Amb el que grava la contaminació dels avions comercials, la Generalitat va recaptar 3,1 milions d’euros, i el que afecta les emissions de la indústria va generar uns ingressos per a les arques públiques de tan sols 829.000 euros.
L’impost als vehicles contaminants va recaptar 54,3 milions d’euros de part de 90.309 pagadors
Pel que fa als altres dos tributs, el resultat té més impacte. L’impost als vehicles contaminants va recaptar 54,3 milions, provinents de 90.309 pagadors. El de les instal·lacions que incideixen en el medi ambient va recollir 172,9 milions d’euros, amb una particularitat: aquest volum econòmic va ser desemborsat tan sols per 32 companyies elèctriques i de telecomunicacions. Cal tenir en compte que la Llei catalana del canvi climàtic preveia un impost per gravar totes les activitats econòmiques contaminants, que continua sense desplegar-se malgrat el compromís legal d’aplicar-lo abans del 2019.
Xavier Martínez Gil, expert en economia del sector públic i membre de la Plataforma per una Fiscalitat Justa, explica que hi ha moltes limitacions de competències i que “molts d’aquests impostos no tenen per objectiu captar recursos sinó canviar comportaments”, però que, de totes maneres, “la Generalitat té marge i ha de fer-lo servir amb una mica més de valentia”.
Aviació: 3 milions de recaptació enmig del paradís fiscal europeu
L’impost per la contaminació dels avions comercials va recaptar 3,06 milions d’euros. El tribut grava les emissions d’òxids de nitrogen de l’aviació, i l’any passat només el van abonar 46 empreses. Segons dades d’AENA i d’Aeroports de Catalunya, el 2022 van moure’s més de 43 milions de passatgers a Catalunya, de manera que l’impost només recapta de mitjana uns 7 cèntims d’euro per bitllet.
Tot i les seves limitacions, aquest impost de la Generalitat és un contrapunt del marc fiscal avantatjós de què gaudeix el sector aeri a tot Europa. A diferència de la gasolina i del gasoil, el combustible dels avions no té cap impost específic. I no es paga IVA en els bitllets de vol internacionals, mentre que en els vols domèstics el tipus d’IVA és el reduït, del 10%.
L’Estat espanyol va deixar de recaptar 4.610 milions d’euros el 2022 pels beneficis fiscals del sector aeronàutic
Per a Xavier Martínez Gil, expert en economia del sector públic i també membre de la Plataforma per una Fiscalitat Justa, seria més efectiu que els impostos climàtics no siguin d’àmbit català: “Per als impactes que no són locals, com en el cas de l’aviació, el que tindria més sentit és que fossin tributs d’àmbit europeu”. El problema és que, per fer-ho possible, “caldria una agència tributària europea amb vertaderes competències”, explica Martínez Gil.
Segons un estudi de l’organització especialitzada en mobilitat sostenible Transport & Environment, el conjunt de beneficis fiscals al sector de l’aviació va comportar unes pèrdues fiscals de 4.610 milions d’euros per a l’Estat espanyol l’any 2022.
L’impost més potent contra el canvi climàtic, pendent des del 2017
La Llei catalana del canvi climàtic, aprovada fa sis anys, establia la creació d’un impost “sobre les activitats econòmiques que generen gasos amb efecte d’hivernacle”. És un gravamen que havia de definir-se en un avantprojecte de llei per part del Govern abans que acabés el 2017 i entrar en vigor el 2019. Sis anys més tard, encara no s’ha fet ni l’una cosa ni l’altra.
Aquest impost ha de gravar “les activitats econòmiques que generen gasos amb efecte d’hivernacle”, una premissa molt més àmplia i general que la dels impostos ja aprovats, que es dediquen específicament a vaixells i vehicles. “En sectors contaminants com la indústria i la ramaderia no hi ha plans que es proposin per reduir les emissions, i no només pel que fa a la fiscalitat, sinó en genèric”, explica Cécile Barbeito, també membre de la Plataforma per la Fiscalitat Justa.
El potencial recaptatori del tribut a les activitats econòmiques dependrà del seu disseny concret. Tanmateix, la Llei del canvi climàtic ja determina que aquest impost ha d’aconseguir que el preu total a pagar per emetre una tona de CO2 (o l’equivalent en altres gasos contaminants) sigui de 30 euros l’any 2025, però compensant la part d’aquest preu que ja estigui coberta per altres impostos. Catalunya va emetre 40 milions de tones de C02 equivalent l’any 2021, de manera que, si se’n comptessin totes les emissions, la recaptació seria d’uns 1.200 milions d’euros.
Un nou impost de baixa recaptació per als vaixells
El Govern ha presentat recentment un projecte de llei per afegir un nou impost ambiental el 2024. Es tracta del tribut dedicat a la contaminació de les grans embarcacions que passen pels ports catalans, com ara els creuers o els vaixells de mercaderies, que també era previst en la Llei del canvi climàtic. Ara bé: els propietaris d’aquests vaixells només hauran de pagar un euro per cada quilogram de contaminants del tipus òxids de nitrogen (NOx) i partícules (PM) que emetin, i hi ha exempcions per a embarcacions que disposen de certificats de millora energètica.
En conjunt, el Govern espera rebre 7,5 milions d’euros d’aquest impost, la qual cosa representaria un 0,03% de la recaptació del darrer any. En la presentació del tribut, l’executiu va explicar que “la nova mesura pretén ser un incentiu per aconseguir que les grans embarcacions que atraquen als ports de Catalunya redueixin les emissions”, però “sense que suposi un inconvenient per al desenvolupament de l’activitat econòmica” i amb un objectiu “ambiental i no recaptatori”.
Residus: un nou tribut estatal substitueix l’anterior
L’exercici del 2023 ha incorporat un altre impost ambiental que cobrarà la Generalitat, però que no depèn d’ella. Es tracta del tribut estatal sobre els residus, centrat en deixalleries i en incineracions. Els ingressos d’aquest gravamen es reflectiran en els resultats d’enguany, però la Generalitat preveu que siguin d’uns 87 milions a Catalunya. La introducció del tribut és una conseqüència de la Llei de residus aprovada pel Congrés dels Diputats l’any passat. Prèviament, la Generalitat també cobrava un cànon equivalent, però la llei estatal va provocar que la taxa catalana quedés anul·lada.
En tot cas, la introducció d’aquest tribut porta a una recaptació ambiental total prevista d’uns 318 milions d’euros, assumint altres quatre impostos es mantenen en valors iguals. És a dir, amb el nou impost el pes total de la fiscalitat ambiental seguiria al voltant d’un 1% de la recaptació.